Masarykova střední škola chemická

Pro žáky A3.

Oprava výstupního testu z matematiky

Skoro všichni žáci řešili všechny úlohy testu, ovšem často s hrubými chybami. Každý příklad přitom vyřešilo správně několik žáků třídy. Celkově nepříliš dobré výsledky testu lze tudíž přičíst na vrub nedostatečné individuální přípravě.

Typické chyby:

1. příklad: Někteří nepochopili, že jde o elementární funkce s posunutým grafem. Místo toho hledali lokální extrémy a inflexní body. Někdo řešil správně, ale nakreslil graf, který protíná asymptotu.

2. příklad: Našli se i výtečníci, kteří derivují součin funkcí jako součin derivací.

3. příklad: Jenom málokdo počítal směrnici tečny v bodě A jako hodnotu první derivace v tomto bodě. Místo toho někteří zkoušeli řešit soustavu rovnic přímky a paraboly a položit D=0, ale většinou bez úspěchu. V části c) mnozí vynechali znaménko - (minus) před integrálem (graf ležel pod osou x) a obsah jim vyšel záporný.

4. příklad: Mnoho chyb v úpravách mocnin. V části b) někteří řešili správně substitucí, přepočítali meze pro t, ale pak za t zpět dosadili výraz s x a meze dosadili za x. Správně stačilo dosadit přepočtené meze za t a nedělat zpětnou substituci (to by se zase musely meze vrátit na původní hodnoty).

5. příklad: Katastrofa. Nevím jestli to bylo nepozorným čtením nebo neznalostí, ale většina žáků místo osy úsečky (je k ní kolmá a prochází jejím středem) napsala rovnici té úsečky. Mnozí se ani neobtěžovali namalovat obrázek, ze kterého by mnohé bylo patrné.

6. příklad: Velmi jednoducjhý příklad, šlo vlastně jen o určení poloměru, což byla vzdálenost středu od tečny. Opět většina ani nenakreslila obrázek. Někteří se pokoušeli řešit přes soustavu rovnic a D=0, to ale bylo zbytečně složité.

7. příklad: Je až neuvěřitelné, že i v tak jednoduchém příkladu (při možnosti použít Tabulky) někteří chybovali. Nejčastěji v případě paraboly, kde v obrázku bylo vyznačeno ohnisko, z něhož bylo možno určit parametr.


Závěr: Doporučuji těm, kteří se budou po absolvování 4. ročníku hlásit na vysokou školu nebo dokonce mají v úmyslu maturovat z matematiky, aby věnovali část prázdnin počítání příkladů. Jinak budou jejich šance na úspěšné absolvování byť jen bakalářského studia malé. Ostatním doporučuji totéž, aby vůbec úspěšně ukončili školu.

Mgr. Michal Běhounek
22. 06. 2006, 12:32:17
Zpět na výpis kategorie