English version

Přeprava pohonných hmot

Velmi zajímavé informace jsme získali v podniku ČEPRO a.s., který se zabývá přepravou pohonných hmot po celém území republiky. Název podniku je zkratka slovního spojení České produktovody

Automobilová paliva se vyrábějí a spotřebovávají v ohromných množstvích. Zatímco výroba je soustředěna u nás do dvou rafinerií, místa spotřeby jsou rozptýlena po celém území. Část paliv se rozváží přímo z rafinerií cisternami do blízkého okolí. Převážná část paliv se rozvádí ze zásobníků v rafinériích sítí tzv.produktovodů do jednotlivých skladů, které jsou zároveň obchodními středisky. Tato síť se začala budovat už před 2. světovou válkou, z největší části se však vytvářela až po válce podle stoupající potřeby pohonných hmot. Síť je znázorněna na přiložené mapce. Ve skladech jsou podzemní nebo i nadzemní zásobníky jednotlivých druhů paliv. Odtud se pak paliva rozvážejí cisternami k čerpacím stanicím. Zásobníky mají různou kapacitu od 60-100 tun až po největší 15 000 tun.

Ke skladům vede jediné potrubí (světlosti 200-500 mm), kterým se čerpají dle harmonogramu různá paliva. Je pochopitelné, že při výměně druhu paliva dochází k určitému promísení, ke vzniku tzv. "směsných sloupců". U každého skladu jsou laboratoře, kde se provádějí základní zkoušky, např. stanovení hustoty, viskozity. Produktovody vedou v hloubce 2-3 m pod zemí, při překonávání vodních toků se vedou po mostě.

Potrubí je chráněno proti korozi elektrochemicky na principu "obětované elektrody". Potrubí se vodivě spojí s deskou z kovu (či slitiny), který má negativnější elektrodový potenciál než železo. Kontrola potrubí se provádí tak, že se s proudem produktu pouští do potrubí zařízení zvané "inteligentní ježek", vybavené různými čidly. Podnik též provádí pravidelné kontroly možného úniku ropných látek. Možná větším problémem než ochrana proti korozi je ochrana proti zlodějům, kteří obvykle kromě toho, že způsobí škodu na zboží, způsobí větší škodu ekologickou. Likvidace těchto škod je také záležitostí podniku Čepro. Vytěžená kontaminovaná zemina se odváží do speciálních spaloven. Další metodou dekontaminace je i biologické odbourávání ropných látek.

Od 1. 1. 1998 musela být na základě legislativních opatření zavedena rekuperace par na všech zásobnících, v nichž se skladují benziny. To znamenalo pro podnik velké investice. Na některých skladech, kde ještě není zařízení pro rekuperaci instalováno, je nyní skladována pouze motorová nafta, jejíž odparnost je mnohem menší.


Mapa Cepro  700x472  41KB

PředcházejícíObsahDalší