English version

Stav automobilizmu v České republice

V současné době je v ČR registrováno 3 300 000 automobilů, z toho v Praze 703 000, z čehož 589 000 jsou osobní automobily. Hlavní rysy současného stavu jsou:

Pro ilustraci uvádíme některé údaje pro Prahu:

Zatímco v 80. letech přibývalo v Praze kolem 6 000 automobilů za rok, v období 1990 až 1996 se průměrný roční přírůstek zvětšil na 42 000. Za rok 1996 přibylo 53 000 automobilů. Centrum města, v němž se nachází i naše škola, je automobily zahlceno už téměř po celý den. Situaci dokresluje přiložená mapa Prahy s průměrnými ročními koncentracemi oxidů dusíku. Je to právě automobilová doprava, která je největším antropogenním zdrojem NOx. Z hodnocení imisní situace v Praze vyplývá, že se daří snižovat imisní koncentrace CO, SO2, polétavého prachu (díky výměně tuhých paliv za zemní plyn), zatímco imisní koncentrace NOx vykazují mírný nárůst.

Nicméně nárůst veškerých emisí z dopravy v Praze neodpovídá nárůstu počtu automobilů, neboť dochází k poměrně rychlé obměně vozového parku, zejména u osobních automobilů, které jsou vybaveny třícestnými katalyzátory. O této obměně vypovídá přiložený graf, který ukazuje růst spotřeby bezolovnatého benzinu (viz. strana 23).

Znečištění ovzduší automobilovými emisemi má negativní vliv na zdravotní stav obyvatelstva. Oxidy dusíku i oxid siřičitý poškozují dýchací cesty, oxid uhelnatý blokuje přenos kyslíku hemoglobinem, mnohé uhlovodíky jsou prokázané karcinogeny, těžké kovy poškozují játra, nervovou tkáň atd. Navíc tyto škodliviny podléhají v atmosféře fotochemickým a chemickým přeměnám za vzniku jiných škodlivin, např. ozónu, aldehydů, HNO3, H2SO4. Zvláště nebezpečný je ozón, který vzniká v nemalé míře za inverzních situací v místech s vysokou intenzitou dopravy za současného působení slunečního záření. V těchto místech se vytváří zvláštní druh smogu, zvaný fotosmog nebo též smog typu Los Angeles.

Proto je nutné, nechceme-li se vzdát současného životního stylu, emise omezit na co nejmenší míru. V této snaze je nutná velmi úzká spolupráce automobilového a chemického průmyslu.


Mapa průměrných ročních koncentrací NOx v Praze
(700 x 502  70,5KB)

Spotřeba bezolovnatého benzinu v % z celkové spotřeby benzinů v jednotlivých letech v období 1990-1997


PředcházejícíObsahDalší