Masarykova střední škola chemická | ||
MSŠCH
English
Přijímací řízení
Studijní informace
Aplikovaná chemie
Technické lyceum
Pro rodiče
Školská rada
Historie a současnost
Dokumenty
Pro chemiky
Pro učitele
Pro žáky ze ZŠ
Další aktivity a projekty
Odborná činnost
Olympiády a soutěže
Pro technické lyceum
Studentská sekce
Fotoalbum
Studijní materiály
S kým spolupracujeme
Odborná činnost
Kontakty
2004 © Pavel Kácha |
Pro žáky A3.
Skoro všichni žáci řešili všechny úlohy testu, ovšem často s hrubými chybami. Každý příklad přitom vyřešilo správně několik žáků třídy. Celkově nepříliš dobré výsledky testu lze tudíž přičíst na vrub nedostatečné individuální přípravě. Typické chyby: 1. příklad: Někteří nepochopili, že jde o elementární funkce s posunutým grafem. Místo toho hledali lokální extrémy a inflexní body. Někdo řešil správně, ale nakreslil graf, který protíná asymptotu. 2. příklad: Našli se i výtečníci, kteří derivují součin funkcí jako součin derivací. 3. příklad: Jenom málokdo počítal směrnici tečny v bodě A jako hodnotu první derivace v tomto bodě. Místo toho někteří zkoušeli řešit soustavu rovnic přímky a paraboly a položit D=0, ale většinou bez úspěchu. V části c) mnozí vynechali znaménko - (minus) před integrálem (graf ležel pod osou x) a obsah jim vyšel záporný. 4. příklad: Mnoho chyb v úpravách mocnin. V části b) někteří řešili správně substitucí, přepočítali meze pro t, ale pak za t zpět dosadili výraz s x a meze dosadili za x. Správně stačilo dosadit přepočtené meze za t a nedělat zpětnou substituci (to by se zase musely meze vrátit na původní hodnoty). 5. příklad: Katastrofa. Nevím jestli to bylo nepozorným čtením nebo neznalostí, ale většina žáků místo osy úsečky (je k ní kolmá a prochází jejím středem) napsala rovnici té úsečky. Mnozí se ani neobtěžovali namalovat obrázek, ze kterého by mnohé bylo patrné. 6. příklad: Velmi jednoducjhý příklad, šlo vlastně jen o určení poloměru, což byla vzdálenost středu od tečny. Opět většina ani nenakreslila obrázek. Někteří se pokoušeli řešit přes soustavu rovnic a D=0, to ale bylo zbytečně složité. 7. příklad: Je až neuvěřitelné, že i v tak jednoduchém příkladu (při možnosti použít Tabulky) někteří chybovali. Nejčastěji v případě paraboly, kde v obrázku bylo vyznačeno ohnisko, z něhož bylo možno určit parametr. Závěr: Doporučuji těm, kteří se budou po absolvování 4. ročníku hlásit na vysokou školu nebo dokonce mají v úmyslu maturovat z matematiky, aby věnovali část prázdnin počítání příkladů. Jinak budou jejich šance na úspěšné absolvování byť jen bakalářského studia malé. Ostatním doporučuji totéž, aby vůbec úspěšně ukončili školu. Mgr. Michal Běhounek |