Organizační řád školy
A. Úvodní ustanovení
1. Ustanovení o organizačním řádu
Organizační řád je organizační normou komplexní povahy, která určuje vnitřní strukturu organizace. Obsahuje základní ustanovení o organizaci, stanovuje kritéria výstavby organizačních útvarů, jejich strukturu a soustavu vztahů mezi nimi, tj. seskupení pracovních činností, rozvržení a vymezení z toho odpovídajících odpovědností, práv a povinností, jakož i zásady spolupráce mezi jednotlivými útvary.
Organizační řád je základní statutární normou organizace. Tvoří základ a rámec pro zpracování ostatních organizačních norem organizace (statutárních, metodických).
Do kategorie statutárních norem organizace náleží vedle organizačního řádu především: - pracovní řád
- skartační a archivní řád
- směrnice pro oběh účetních dokladů
Do kategorie metodických norem organizace náleží především: - pravidla činnosti předmětových komisí
- pravidla činnosti výchovného poradce
Organizační řád spolu s popisy funkcí a popisy práce tvoří nedílný, na sebe navazující, hierarchicky uspořádaný celek organizačních norem, který vyjadřuje strukturu organizace řízení, uspořádanou podle stupňů řízení a který určuje dělbu činností, odpovědnosti a pravomoci útvarů, funkcí a jednotlivých zaměstnanců.
2. Základní ustanovení o organizaci
- Masarykova střední škola chemická je příspěvková organizace s právní subjektivitou.
- Právní subjektivita a činnost organizace je vymezena ve zřizovací listině
- Nadřízeným orgánem MSŠCH je Magistrát hl.m. Prahy, odbor školství.
Školská inspekce provádí kontrolní činnost na metodiku vzdělávání v organizaci.
- Organizace vystupuje ve vztahu k ostatním právnickým a fyzickým osobám, svým jménem a její činnost se řídí příslušnými ustanoveními Občanského a Obchodního zákoníku.
- Organizace vystupuje v pracovněprávních vztazích svým jménem a má odpovědnost vyplývající z těchto vztahů.
- Jménem organizace má právo vystupovat pouze její statutární zástupce.
- Organizační členění je uvedeno v příloze tohoto organizačního řádu.
3. Předmět činnosti organizace
Organizace byla založena s cílem poskytovat výchovně-vzdělávací činnost na principech humanismu a odbornosti. Hlavním cílem výchovně-vzdělávací činnosti je:
v oboru aplikovaná chemie příprava studentů na povolání chemika-analytika nebo chemika-technologa pro různé typy laboratoří, chemických provozů i pro činnosti zaměřené k monitorování a ochraně životního prostředí a příprava ke studiu na vysokých školách chemického, farmaceutického či přírodovědného směru.
v oboru technické lyceum příprava ke studiu na vysokých školách technického typu.
4. Statutární orgány a zastupování organizace
Statutárním orgánem je kromě ředitele také zástupce ředitele, který zastupuje ředitele v jeho nepřítomnosti v plném rozsahu jeho působností, pokud si ředitel nevyhradí rozhodování některých náležitostí výlučně ve své pravomoci.
B. Zaměstnanci a zaměstnanecké vztahy
Zaměstnanci organizace jsou osoby, které se zaměstnavatelem uzavřely na základě pracovní smlouvy pracovní poměr. Zaměstnanci organizace mají povinnosti, odpovědnost a práva, která vyplývají z platných právních předpisů, popisů práce a příkazů nadřízených. Každý zaměstnanec je podřízen jen jedinému vedoucímu, od něhož přijímá příkazy a jemuž odpovídá za splnění úkolů. Přímá nadřízenost a podřízenost je dána organizačním členěním (funkčním schématem) a je součástí popisu práce.
Základní práva a povinnosti zaměstnanců jsou uvedena v Pracovním řádu a v Zákoníku práce.
1. Ředitel organizace
Ředitel je nejvyšším statutárním zástupcem organizace a je jmenován a odvoláván zřizovatelem. Je oprávněn jednat jménem organizace ve všech věcech. Ve svých rozhodnutích je vázán zákonnými předpisy, normami nadřízených orgánů, závazky vyplývajícími z právních jednání organizace a z norem vyhlášených v organizaci.
Ředitel má vedle základních práv, povinností a odpovědností vedoucích zaměstnanců (Zákoník práce a Pracovní řád) zejména ještě tato další práva, povinnosti a s nimi spojenou zodpovědnost:
- určuje v souladu s celkovou koncepcí MHMP koncepci rozvoje organizace, vytváří pro ni ekonomické, materiální a personální předpoklady
- odpovídá za volbu učebních plánů a osnov
- přejímá za organizaci určené závazné úkoly, závazné limity, orientační ukazatele, schvaluje jejich rozpracování a kontroluje jejich plnění
- rozhoduje o majetku a ostatních věcných a finančních prostředcích v majetku organizace a o jejich efektivním využívání
- je příkazcem finančních operací (Z 320/2001 o finanční kontrole ve veřejné správě)
- zajišťuje požární ochranu v organizaci a BOZP
- uzavírá s odborovou organizací kolektivní smlouvu a zajišťuje kontrolu plnění závazků ze strany vedení organizace
- odpovídá za vytvoření podmínek pro výkon školní inspekce
- kontroluje spolu se zástupcem práci pedagog. zaměstnanců
- schvaluje žádosti o čerpání dovolené, neplaceného i náhradního volna, rozhoduje o případném uvolňování zaměstnanců z pracoviště
- řídí předmětové komise chemie a tělesné výchovy
Ředitel jmenuje a odvolává tyto zaměstnance:
- zástupce ředitele (ZŘ)
- vedoucího školního stravování
Ředitel jmenuje a odvolává tyto funkce :
- výchovného poradce (VP)
- koordinátora informačních a komunikačních technologií
- předsedy předmětových komisí
- třídní učitele
- požárního a bezpečnostního technika
- vedoucího hospodářské činnosti
Poradní orgány ředitele:
- ekonomická rada - členy jsou zástupce ředitele, vedoucí školního stravování, hospodářka školy,
- vedoucí hospodářské činnosti, hlavní účetní
- metodická rada - členy jsou zástupce ředitele, výchovný poradce, předsedové předmětových komisí
Dalšími poradními orgány ředitele jsou:
- pedagogická rada
- poradní sbor.
Zmocnění pro zaměstnance:
Ředitel může pro jednotlivé činnosti, nebo případy písemně zmocnit zaměstnance organizace a jiné osoby k jednání jménem organizace. Takové zmocnění opravňuje zmocněnce k provádění úkolů jen v rozsahu zmocnění. Zmocněnec odpovídá za škodu, kterou svým jednáním způsobil.
2. Zástupce ředitele
Odpovídá za organizační a metodické zabezpečení výuky. Do jeho pravomoci a odpovědnosti zejména patří:
- kontroluje spolu s ředitelem a z jeho pověření práci pedagog. zaměstnanců - dodržování pracovní kázně a plnění tematických plánů
- zajišťuje operativní změny v rozvrhu (suplování, změny umístění tříd)
- organizuje exkurze a jiné mimoškolní akce
- kontroluje odučené přesčasové hodiny a sestavuje jejich měsíční výkaz, eviduje pracovní dobu pedagogických pracovníků.
- řídí předmětové komise jazyků a přírodovědných předmětů
- řídí práci správců učeben
- zodpovídá za vypracování statistik z pedagogické oblasti (předepsaných nadřízenými orgány)
- metodicky řídí třídní učitele
Zastupuje ředitele v době jeho nepřítomnosti v plném rozsahu s těmito omezeními:
- neprovádí personální změny ve struktuře organizace
- nepřijímá nové zaměstnance
2.1 Výchovný poradce
Spolupracuje s vedením školy při řešení výchovných a vzdělávacích problémů a v oblasti profesní orientace studentů v souvislosti s jejich dalším uplatněním. Do jeho pravomoci a odpovědnosti zejména patří:
- soustavné sledování problémových žáků
- projednávání prospěchových a výchovných problémů s rodiči žáků
- poskytování informací a návrhů na řešení výchovných a vzdělávacích problémů třídním učitelům
- spolupráce s psychology pedagogické poradny
- zajišťování školení pedagogických pracovníků školy o řešení výchovných a vzdělávacích problémů (drogy, AIDS apod.)
- kontrola správnosti vyplnění přihlášek na studium VŠ, SOŠ
- je ve stálém kontaktu s pracovním úřadem, ředitelstvími SOŠ, SOU a studijními odděleními VŠ, odkud získává informace o studiu nebo možnostech uplatnění studentů po ukončení studia
- na základě nabídek organizuje besedy, zaměřené na profesní orientaci, organizuje návštěvy dnů otevřených dveří
- zastupuje v případě nepřítomnosti statutárního zástupce v plném rozsahu jeho povinností v oblasti zabezpečení běžných pedagogických a organizačních povinností
2.2 Předseda předmětové komise
Není zástupcem ředitele, jedná se o jmenovanou funkci. Spolupracuje se zástupcem ředitele nebo s ředitelem školy při zabezpečení výchovně vzdělávacího procesu v daných předmětech.
Do jeho pravomoci a odpovědnosti zejména patří:
- zodpovídá za vypracování tematických plánů a kontroluje jejich plnění
- z pověření ředitele školy nebo jeho zástupce koná hospitační činnost u členů své PK
- organizačně i obsahově zodpovídá za přípravu a opravu písemných a praktických maturitních zkoušek
- vypracovává plán zabezpečení předmětových olympiád, SOČ a jiných soutěží
- podává návrhy na organizaci exkurzí a jiných mimoškolních akcí (např. lyžařské a sportovní kursy atd.)
- organizačně zabezpečuje schválené exkurze a jiné akce
- zodpovídá za odborné a pedagogické vzdělávání svých metodických podřízených (účast na školení, studium literatury, navrhuje práci na vedlejší prázdniny a kontroluje její provedení)
- předává vedení školy podklady (pracovní hodnocení) pro přiznání osobního hodnocení a odměn
3. Hospodářka školy
Odpovídá za ekonomickou činnost organizace v celém rozsahu. Do její pravomoci a odpovědnosti zejména patří:
- vypracování a aktualizace rozpočtů (ve všech časových horizontech)
- financování provozu školy, včetně návrhů na řešení mimořádných situací
- je správcem rozpočtu (Z 320/2001 o finanční kontrole ve veřejné správě)
- řídí práci účetní, správce budovy, topiče a údržbáře
- zodpovídá za vedení mzdové agendy organizace
- zodpovídá za vypracování ekonomických a mzdových rozborů a statistik předepsaných nadřízenými orgány
- zodpovídá za vypracování komplexního plánu údržby (běžné i investiční akce, včetně zpracování finančního zabezpečení)
- zodpovídá za údržbu areálu školy
- zajišťuje koordinaci inventarizačních prací, spolupracuje se správci kabinetů a sbírek na doplňování a aktualizaci inventárních knih
- sepisuje smlouvy uzavírané s externími organizacemi (pronájem učeben, dary, apod.)
- sepisuje pracovní smlouvy
- spolupracuje s ekonomem SKU
- vyplácí mzdy
- zajišťuje styk s peněžními ústavy
- spravuje školní fond učebnic
3.1. Účetní
Hlavní účetní je přímo podřízena řediteli školy. Do její pravomoci a odpovědnosti patří:
- zajištění komplexního zpracování účetní a mzdové agendy organizace
- vypracování přehledů a statistik za oblast financování školy
- je hlavním účetním organizace (Z 320/2001 o finanční kontrole ve veřejné správě)
- podílí se na sestavení jednotlivých dílčích rozpočtů organizace - sleduje a pravidelně vyhodnocuje čerpání přidělených finančních prostředků
- zodpovídá za řádné vedení účetnictví vedlejší hospodářské činnosti, kterou organizace provozuje
3.2. Správce budovy
Správce budovy je přímo podřízen hospodářce školy. Do jeho pravomoci a odpovědnosti patří:
- zodpovídá za řádný provoz budovy školy
- je přímým nadřízeným uklízeček a šatnáře, hodnotí a kontroluje jejich práci, navrhuje vedení školy jejich osobní příplatky a odměny. Schvaluje uklízečkám žádosti o čerpání dovolené, neplaceného volna apod.
- spolupracuje s hospodářkou školy na vypracování komplexního plánu údržby
3.3. Vedoucí doplňkové činnosti
Vedoucí doplňkové činnosti (dále DČ) je přímo podřízen řediteli školy. Do jeho pravomoci a odpovědnosti patří:
- vypracování a ekonomické zhodnocení projektů DČ
- financování DČ včetně návrhů na řešení mimořádných situací
- zodpovídá za řádné vedení účetnictví DČ
- zodpovídá za věcnou a obsahovou správnost smluv uzavíraných s externími subjekty
- zodpovídá za věcnou a obsahovou správnost smluv uzavíraných s pracovníky DČ
- zodpovídá za vedení mzdové agendy DČ
- spravuje majetek DČ
- spolupracuje s hospodářkou školy při převádění zisku z DČ na prostředky školy
3.4. Vedoucí školního stravování
Vedoucí školního stravování je přímo podřízen řediteli školy. Do jeho pravomoci a odpovědnosti patří:
- vypracování a aktualizace rozpočtů školní kuchyně (ve všech časových horizontech)
- financování provozu školního stravování, včetně návrhů na řešení mimořádných situací
- zodpovídá za vedení účetní agendy školního stravování
- je příkazcem finančních operací do částky 10000,- Kč (Z 320/2001 o finanční kontrole ve veřejné správě)
- zodpovídá za vypracování komplexního plánu údržby (běžné i investiční akce, včetně zpracování návrhu finančního zabezpečení) školní jídelny
- zodpovídá za věcnou i obsahovou správnost smluv uzavíraných s externími organizacemi spolupracujícími se školní jídelnou.
- je přímým nadřízeným všech zaměstnanců kuchyně
- pověřuje jednoho z kuchařů výkonem funkce vedoucího kuchaře
- zodpovídá za optimalizaci počtu zaměstnanců v závislosti na počtu strávníků
- zodpovídá za kvalitu stravy, kulturu stolování a dodržování hygienických předpisů
- projednává s pověřenými zaměstnanci obsazení dozorů v jídelně
- zodpovídá za správnost vedlejší hospodářské činnosti školní jídelny
Je oprávněn jednat jménem organizace s externími organizacemi spolupracujícími se školní jídelnou a uzavírat s nimi smlouvy.
4. Zaměstnanci organizace - základní charakteristiky:
Provozní zaměstnanci
Provozní zaměstnanci organizace jsou:
- správce budovy (školník)
- údržbář
- topič
- uklízečky
- vrátný
- kuchařky
- skladníci
Provozní zaměstnanci mají nárok na pracovní pomůcky, pracovní oděv podle platných předpisů.
Pedagogičtí zaměstnanci
Pedagogickými zaměstnanci organizace jsou:
- ředitel
- zástupce ředitele
- učitelé
- externí učitelé
Učitelé vyučují předmětům své aprobace v rozsahu 21 vyučovacích hodin týdně. Ředitel může výjimečně, na začátku školního roku, nařídit výuku ve větším rozsahu než 21 hodin týdně, maximálně však 27 hodin týdně. Pokud taková potřeba nastane v průběhu školního roku, je možné překročit i hranici 27 hodin týdně, ale pouze v rámci Zákoníku práce.
Ve zdůvodněných případech může ředitel nařídit učiteli vyučování předmětů, které nemá ve své aprobaci, nejdéle však do konce daného školního roku.
Učitelé mohou být ředitelem pověřeni k výkonu následujících funkcí:
- třídní učitel
- správce kabinetu
- správce odborné učebny nebo laboratoře
- správce učitelské knihovny
- správce žákovské knihovny
- správce tělocvičny
- kronikář školy
- rozvrhář
Výkon funkce výchovného poradce je spojen se snížením pracovního úvazku podle platných předpisů. Vedle výše uvedených funkcí mohou být učitelé pověřeni výkonem dozorů ve škole, v jídelně, na akcích školy a zařazováni do požárních hlídek a útvarů CO. Učitelé se podílí na práci v inventarizačních komisích.
Správci laboratoří jsou přímými nadřízenými asistentů, hodnotí a kontrolují jejich práci, navrhují vedení školy jejich osobní příplatky a odměny. Schvalují asistentům žádosti o čerpání dovolené, neplaceného volna apod.
Učitelé laboratorních cvičení mají nárok na pracovní pomůcky, pracovní oděv podle platných předpisů.
Technicko-hospodářští zaměstnanci
Technicko-hospodářskými zaměstnanci organizace jsou:
- hospodářka školy
- účetní
- administrativní pracovnice
- asistenti
- vedoucí školní jídelny
Technicko-hosp. zaměstnanci zajišťují administrativně-správní činnost organizace, tak jak vyplývá z tohoto organizačního řádu a dále z popisů jednotlivých funkcí.
Asistenti mají nárok na pracovní pomůcky, pracovní oděv podle platných předpisů.
C. Ekonomické zajištění provozu organizace
- Finanční prostředky přiděluje organizaci ekonomické oddělení SKU MHMP. Tyto prostředky jsou v organizaci členěny na provoz:
- Škola, školní jídelna sestavují své vlastní rozpočty, které dohromady tvoří rozpočet celé organizace.
Jednotlivé rozpočty sestavuje hospodářka školy a vedoucí školní jídelny ve spolupráci se svými podřízenými a s přihlédnutím k požadavkům vedení školy a požadavkům předmětových komisí.
- Finanční prostředky jsou dány normativy a to:
- pro organizaci - na provoz organizace na jednoho studenta
- pro školní jídelnu - na provoz jídelny na jednoho strávníka
- Organizace disponuje následujícími účty:
- běžný účet PMB: 2001730004/6000
- běžný účet ČNB: 23937031/0710
- účet FKSP: 107-23937031/0710
- běžný účet ŠJ: 10006-23937031/0710
- běžný účet DČ: 20001-23937031/0710
- účet FRIM: 174-23937031/0710
- učet RF: 123-23937031/0710
- Vedlejší hospodářská činnost organizace - je samostatnou podnikatelskou aktivitou organizace a podléhá zákonům o podnikání právnických osob. Daňové zákony a předpisy související:
- 586/1992 Zákon o daních z příjmů v platném znění,
- 337/1992 Zákon o správě daní a poplatků v platném znění,
- Obchodní zákoník v platném znění.
Mzdy
- Organizace provádí komplexní zpracování mezd.
- Výplatu mezd zaměstnancům organizace provádí pověřený zaměstnanec. Výplatní místo je pouze jedno a to v kanceláři hospodářky školy.
- Hospodářka školy může poskytovat informace o mzdách pouze vedoucím zaměstnancům o mzdách jim přímo podřízených zaměstnanců. Ostatní zaměstnanci organizace mají právo obdržet informace týkající se pouze jejich mzdy.
- Zaměstnanci organizace jsou vázáni mlčenlivostí o výši své mzdy a to jak vůči spoluzaměstnancům, tak i okolí organizace.
Školní jídelna
- Školní jídelna je samostatně hospodařící jednotkou organizace, s vlastním rozpočtem a dotacemi.
- Zajišťuje obědy pro studenty MSŠCH a dalších škol (na základě smluv), pro zaměstnance MSŠCH a dalších škol. Poskytování výrobků a služeb jiným osobám je možné pouze v rámci doplňkové činnosti.
- Poskytuje další služby studentům a zaměstnancům školy v rámci schválené doplňkové činnosti.
D. Ostatní povinnosti organizace
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP)
Za plnění úkolů organizace v péči o bezpečnost a ochranu zdraví při práci odpovídají vedoucí zaměstnanci na všech stupních řízení v rozsahu svých funkcí. Tyto úkoly patří do jejich pracovních povinností. Organizace je povinna v rozsahu své působnosti soustavně vytvářet podmínky pro bezpečnou a zdravotně nezávadnou práci.
Požární ochrana (PO)
Za plnění úkolů organizace v oblasti požární ochrany odpovídají zaměstnanci na všech stupních řízení v rozsahu svých funkcí. Tyto úkoly patří do jejich pracovních povinností. Organizace je povinna v rozsahu své působnosti soustavně vytvářet podmínky pro práci požárního preventisty.
Civilní ochrana
Povinnosti organizace jsou dány zvláštními směrnicemi a předpisy.
E. Závěrečná ustanovení
- Tento Organizační řád je závazný pro všechny zaměstnance organizace.
- Ostatní povinnosti zaměstnanců jsou rozvedeny v Pracovním řádu organizace a v popisech práce jednotlivých zaměstnanců.
- Organizační řád nabývá platnosti od 1. 1. 2003.
V Praze dne 31. 8. 2003
Ing. Jiří Zajíček, v.r. ředitel školy
Ing. Jiří Zajíček 31. 03. 2008, 16:35:11 |